There was an error in this gadget

Friday, February 25, 2011

Jodoh : Mencari Yang Terlalu Sempurna .. ?

Assalammualaikum .. 

Lama rasanya CY tak update blog ni , nampak gayanya macam dah penuh dengan sawang-sawang dah ni . Agak sibuk sebenarnya , uish bunyi macam la bz benar kan ? hehe .. padahal x tau nak update psl pe .. ye la tuntutan pd keje melimpah ruah .. walaupn de jek ms nk update status kat FB .. haha .. skrg ni leh la CY memain dan meluangkan ms ngan FB , tunggu la nanti bila SUPER PEAK PERIOD menjengah di pintu a/c dept , siap la CY jd 'the hulk' kat opis tu .. ms tu nanti , haihhhh semua xtvt beronggeng dan sebagainya , mmg akan ditolak mentah2 .. kalo tolak time dh masak , tu tandanya tolak lam mulut la ! haha .. so skrg ni CRSians mmg la duk nyampah nengok muka CY ni tiap2 kali datang TT , heeee nanti bila msnya utk menjadi jaga dan bangla kat opis CY tu , haaa jgnkn nmpk btg hidung , 4545 nk lalu kt tmpt TT tu pn setahun sekali kot (yg ni nmpk sgt auta !) ..

OK .. berbalik pd tajuk entry kali ni .. JODOH .. haihhh bosan la topik ni kn ? Kalau anda2 rasa x bosan xpe la , itu tandanya korg dh gatai nk kawin .. hehe .. x pun itu tandanya korg dh de pasangan hidup .. bukan pe , CY mmg la rasa bosan bila makcik2 nyibuk nk ckp psl soal JODOH ni ngan CY .. rs mcm dh cair dh taik tinge ni (yg ni jelaslah tipu , sbb CY amatlah menitikberatkn hal2 kekemasan diri .. (bapak la skema ayat !)) .. CY ni dulu sgt2 la addicted melayari >> www.iluvislam.com ... 
Mmg best la site tu kan ? mcm2 info ada .. dr segala aspek kehidupan .. mcm Astro la .. mcm2 ada ! ~
Tp sbb dh lama x baca artikel kat sana , ari selasa lepas , CY tergerak hati la plak nk bukak website tu , selak punya selak artikel2 lam site tu , terpandanglah oleh mataku yg biru ni (yg ni tipu , kalo nk tau kaler pe , sila jumpa CY sendiri dan tenung puas2 .. tp awas .. itu zina mata namanya ! hahaha) satu artikel bertajuk "Jodoh : Mencari Yang Terlalu Sempurna." ... wah mcm menarik jek artikel tu , so CY pe lg .. ngan rakus dan penuh nafsunya , pun start la baca .. hoho ..
Tetiba .. debush debush debush !!! uish .. bagaikan dilanggar oleh sekumpulan dinosaur rsnya muka CY ni .. nk tau nape ?? sbb terasa mcm terkena bertubi2 kata2 lam artikel tu .. adoiiiiiiiiiiyaiiiii ... hehe .. 
So , CY decide nk share intipati dr artikel tu .. hmm betul la pe yg CY baca lam artikel tu , sikit pn x CY sangkal .. mungkin dlm terang tu CY x nampak pe yg de depan mata .. tp xpe la kan .. Jodoh di tangan Allah .. semuanya Dia yg aturkan .. CY hanya merancang , seandainya apa yg dirancang itu x mencapai pengakhiran yg diharapkan , CY berserah padaNya .. bukan mencari yg terlalu sempurna .. tetapi memastikan kesilapan yg penah dilakukan dulu , tak diulangi .. sesungguhnya CY manusia biasa yg bukan seindah / secantik sang bidadari dambaan jejaka2 kat luar sana , bukan manusia sesempurna Rasulullah SAW yg didambakan , kerna tiada insan di dunia ini setanding nya .. 
Cukuplah sekadar mampu menerima & melengkapkan kekurangan yg ada pd diri ini .. 
Cukuplah seandainya mampu menerima diri ini seadanya ..
Cukuplah andai mampu bersama2 belajar agar mendapat pengakhiran yg baik di akhirnya dunia ini kelak .. 
CY amat takut akan risiko bila berdepan dgn soal jodoh , mungkin kerna itu , setiap insan yg hadir , yg pd hemat CY x mampu utk menerima diri ini sepertimana yg diharapkan , ditolak sebaik yg boleh .. biarlah ms yg menentukan .. semoga diberi kekuatan utk terus kuat menghadapi segala dugaan yg dtg .. (wah .. tua dh CY thn ni .. golden yrs dh kot .. wakkakaaka ..)

Semoga , sama2 mendapat manfaat dr kata2 ini .. fikir2kan lah .. :) 


Jika kamu memancing ikan...
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu...
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja...
Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya,
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga...

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU,
hendaklah kamu MENJAGA hatinya...
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja...
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu,
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia
begitu teguh... cukuplah sekadar keperluanmu...
Apabila sekali ia retak... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula...
Akhirnya ia dibuang...

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan
lagi...
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya...
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu
istimewa...
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan
mudah bagi kamu untuk menerimanya...
Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga
ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi,
yang kamu pasti baik untuk dirimu...
Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain...
Terlalu ingin mengejar kelazatan...
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya...
Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan,
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.
MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU...
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain
Kamu juga yang akan MENYESAL...

p/s : rajin2 la bersedekah ngan click kt iklan Nuffnang tu ye .. bantu lah CY kumpul duit nk beli kasut sukan utk Mr. 3B kesayangan CY tu .. lama sgt dh kai cover rim .. hohoo .. mekasih .. eh jap .. CY nk share sket signature terbaru CY .. hehe .. 

~ Sesungguhnya TACING itu INDAH , tapi kalo TACING lebih² leh wat MUNTAH DARAH ~

No comments:

Post a Comment